תחום החיפושים, הפיתוח וההפקה של נפט וגז טבעי בישראל כפוף לרגולציה כבדה, מסועפת וענֵפה. הפיקוח הרגולטורי מתחיל עוד בשלב המוקדם ביותר של התהליך הארוך והוא חל על הכללים להענקה, העברה ושעבוד של זכויות נפט. עוד נוגעת הרגולציה לתנאים לחיפוש גז ונפט, לקבלת היתר מוקדם, רשיון ושטר חזקה, לפיתוח מאגרים, להפקת הגז טבעי ולאספקתו וכן להקמת תשתיות הולכה, חלוקה וחיבור צרכנים, לתמלוגים, מיסוי, הסדרה סביבתית, הגבלים עסקיים ועוד. ספק אם ישנם עוד תחומים במשק הישראלי שמתמודדים עם כל כך הרבה רגולציה ורגולטורים.
שותפויות הגז כפופות לחקיקה ענֵפה, למגבלות ולפיקוח, הכוללות את מתווה הגז, כפיפות לחקיקה ספציפית בישראל - חוק הנפט והתקנות מכוחו, החוק לתיקון התחרות ולצמצום הריכוזיות ("חוק הריכוזיות"), החוק לתיקון פקודת השותפויות (מס' 5), הנחיות הממונה על ענייני הנפט, וביניהם הנחיות בנושא בקשות לקבלת זכויות בנכס נפט, בנושא מתן בטוחות בקשר עם זכויות נפט, בנושא העברה ושעבוד של זכות הנכס נפט וטובת הנאה בזכות נפט, ובדבר בקשות לאישור ייצוא, ומגבלות רגולטוריות נוספות - מגבלות לאור ועדת צמח, פיקוח על מחירי הגז הטבעי, הסדרת השימוש בקיבולת צינור הגז מפלטפורמת ההפקה של פרויקט תמר ועד ליציאת הגז הטבעי מתחנת הקבלה באשדוד, החלטת מועצת רשות הגז הטבעי בדבר מימון פרויקטי יצוא באמצעות מערכת ההולכה הארצית, החלטת הממשלה בדבר הפחתת התלות הישראלית בנפט לתחבורה, החלטת שר האנרגיה לשימוש בפחם, תכנית מתאר ארצית בעניין קבלה וטיפול בגז טבעי והיתרים ורשיונות למתקני פרויקט ים תטיס ופרויקט תמר. בנוסף כפופה דלק לחקיקה בקפריסין.  
|